Motivarea angajaților – între mit și realitate

Motivarea angajaților – între mit și realitate

„Motivarea este arta de a face oamenii să facă ceea vrei tu, pentru că ei doresc să o facă.” – Dwight Eisenhower

Dincolo însă de numeroasele citate și proverbe, motivația este unul dintre cele mai importante aspecte atunci când vine vorba despre viața profesională a fiecăruia dintre noi, iar realitatea din ziua de azi ne dovedește faptul că în lipsa ei au de pierdut atât angajatul , cât și angajatorul deopotrivă.

Datorită acestui fapt, motivarea angajaților a devenit în ultimii ani o preocupare tot mai serioasă a organizațiilor (companiilor), care au observat faptul că un angajat motivat lucrează mai eficient, este mai creativ și nu-și părăsește job-ul la prima ofertă salarială mai bună.

Totodată, numeroase studii au arătat că motivația merge mână în mână cu productivitatea, iar angajații motivați sunt mai eficienți, colaborează mai bine cu echipa și au rezultate mai bune. Angajații care sunt motivați simt că efortul pe care îl depun zi de zi la locul de muncă nu este doar pentru companie, ci și pentru ei înșiși, simt că sunt importanți și prețuiți în cadrul organizației și reușesc ca prin eforturile lor să construiască echipe, departamente și companii întregi să evolueze.

Motivarea angajaților implică un efort continuu și ar trebui să fie obiectivul principal al fiecărui manager, deoarece ultimii ani au adus transformări majore în ceea ce privește așteptările angajaților de la noi din țară. Dacă în trecut motivarea financiară era văzută drept singura cale către mai multă productivitate, în prezent angajații caută mai mult de atât și nu mai consideră că doar recompensele salariale sunt unicul impuls pentru atingerea obiectivelor personale și profesionale.

O întrebare atât de actuală, care îi fascinează și în același timp le dă bătăi de cap psihologilor, dar și managerilor din organizații (companii) este următoarea:

„Ce îi motivează pe oameni să facă ceva?”

De ce unele persoane escaladează Everestul? De ce alte persoane participă la maraton? În timp ce alții, pur și simplu nu fac nimic. De ce milioane de oameni se duc la muncă în fiecare zi? 

Înainte de a dezbate mai departe ce este sau nu este motivarea, trebuei să facem distincție între: Motivare versus Motivație.

Motivarea = acțiunea / procesul de a motiva pe cineva;

Motivarea = totalitatea motivelor care determină acțiunea;

De aici deducem că, tehnicmotivarea este acțiunea de a motiva, dar și rezultatele acestei acțiuni.

Din perspectiva unui manager, motivația este unul dintre cei doi factori ai performanței, alături de capacitațile profesionale. 

Performanța = f (capacitati x motivație)

Dacă unul dintre cei doi factori este zero, atunci performanța este zero. Nu ajunge ca angajații să știe cum trebuie să facă, ei trebuie să fie și motivați să facă eforturi pentru îndeplinirea sarcinilor de lucru.

Problema motivației este “ca și rezolvată” pentru manageri în măsura în care ei își pun urmatoarele întrebări:

Ce îi stimulează pe angajați în îndeplinirea obiectivelor organizației? (activarea comportamentului);

Cum se poate obține un anumit comportament din partea angajaților? (orientarea comportamentului);

Cum pot fi menținute comportamentele dezirabile ale angajaților? (susținerea comportamentului);

Merită evidențiat faptul că atenția managerilor este în continuare centrată foarte mult pe găsirea diverselor modalități de motivare non-financiară.

Cum teoria precede mereu practica, iar pentru a ne atinge obiectivele cu privire la motivarea angajaților trebuie să cunoaștem, înainte de toate, principiile cu privire la ce îi impulsionează pe oameni și care sunt prioritățile lor. Cele mai cunoscute teorii și modele cu privire la motivare sunt:

Și ce dacă ? 
Cui îi pasă ?
Ce mare scofală ?
Ce atâta frământare? 
De ce este așa important ?

Probabil acestea sunt doar câteva din întrebările pe care vi le puneți când vine vorba de  angajați și atmosfera de zi cu zi de la birou. Fiecare dintre noi știm că un mediu de lucru mai plăcut generează satisfacție, și implicit performanță. O atmosferă plăcută face ca oamenii să lucreze cu plăcere, cu drag, ajung la birou cu inima deschisă și pleacă (chiar dacă sunt obosiți) cu zâmbetul pe buze și mulțumiți. Pe de altă parte, există și situații în care job-ul ne produce, uneori, o multitudine de griji și neplăceri, ceea ce inevitabil duce la insatisfacții. 

Pentru un management eficient însă, trebuie găsit un echilibru în ceea ce privește satisfacția angajaților, care, pe de o parte, să nu permită afectarea performanței individuale sau colective datorită unei insatisfacții acute, iar pe de altă parte să stimuleze performanța prin găsirea de modalități eficiente de creștere a motivației și implicit a satisfacției la locul de muncă.

Există numeroase abordări cu privire la motivarea personalului, unele dintre ele ușor de intuit de către orice specialist in HR. Desigur, nu trebuie să ne rezumăm la una singură și nici să le aplicăm pe toate, deoarece fiecare organizație (companie) are specificul ei și propria cultură organizaționă. Trebuie să fim conștienți că nu toate metodele fucnționează în toate organizațiile (companiile). Testați-le și alegeți-le doar pe cele care funcționează și dau rezultate!

Și nu uita: „Ai încredere în angajații tăi ! Aceștia te vor ajuta mereu să evaluezi și să evoluezi!”

Câteva sfaturi și sugestii de final:

  • Oferă salarii bune și bonusuri reale atunci când este cazul;
  • Oferă beneficii, atât la muncă, cât și în afara ei;
  • Recunoaște eforturile și realizările tuturor angajaților;
  • Trimite-i la cursuri de dezvoltare personală și profesională; 
  • Organizează regulat sesiuni de teambuilding; 
  • Încurajează echilibrul între viața personală și job;
  • Contribuie la o atmosferă plăcută și degajată la locul de muncă; 
  • Ține informări regulate despre viitorul companiei; 
  • Cere-le opinia vis-a-vis de deciziile care îi afectează în mod direct; 
  • Păstrează transparența în deciziile care îi implică;
  • Fii deschis la problemele lor, întrebările ce și le pun;
  • Respectă-ți întotdeauna promisiunile făcute;
  • Tratează fiecare angajat cu respect și fără discriminare;
  • Susține ideile noi și creativitatea, încurajează inovația;

Surse foto: unsplash, pixabay, pexel, freestocks.

Share this Post