Inteligența emoțională – între conștientizare și reacție

Inteligența emoțională – între conștientizare și reacție

Tot ce am aflat despre psihologia și dinamica organizațională cu ceva vreme în urmă s-a schimbat în ultimii 2-3 ani, iar noile realități organizaționale ne demonstrează că, pentru a avea succes, nu este de ajuns să fii doar inteligent, ci trebuie să fii inteligent și din punct de vedere emoțional. 

Aristotel a vorbit pentru prima dată despre o abilitate rară, și anume acea „ de a fi supărat pe persoana potrivită, în măsura potrivită, la momentul potrivit, cu scopul potrivit și în modul potrivit”. Altfel spus, abilitatea de a folosi emoțiile în mod eficient este fundamentul echipelor performante și al relațiilor interumane puternice.

Inteligenţa emoţională este dificil de definit. Dacă în cazul cogniţiei, se poate face o diferenţiere evidentă între cunoaştere şi inteligenţă, atunci când vorbim de emoţii această diferenţiere este destul de neclară. 

In mare, inteligenţa emoţională se referă la un ansamblu de factori care ne ajută în viaţa de zi cu zi şi facilitează comunicarea și relaționarea cu ceilalţi. Ne putem referi aici la:

  • conștientizarea propriilor sentimente și folosirea lor pentru a lua decizii de viață cu care poți trăi;
  • abilitatea de a-ți manageria propriile trăiri emoționale nefiind învins de acestea și fără a fi paralizat de frică sau a renunța din cauza mâniei;
  • capacitatea de a trece peste eșecuri și forța de canalizare a eforturilor pentru atingerea obiectivelor;
  • talentul de a citi emoțiile celorlalți, fără ca ei să fie nevoiți să-ți spună ce simt – empatia;
  • – manipularea sentimentelor în relațiile cu ceilalți cu îndemânare și armonie.

Prin urmare, inteligența emoțională este un lux de care nu te poți lipsi în timpurile noastre, acesta fiind un instrument esențial în drumul către succes.  

Ce este inteligența emoțională?

Inteligența emoțională [EI] este dimensiunea inteligenței responsabilă de gestionarea relațiilor cu ceilalți. Sunt incluse atât abilitățile care ne conduc lumea interioară, precum și răspunsul nostru la lumea exterioară.

Teoria originală a inteligenței emoționale a fost dezvoltată de doi psihologi americani: Peter Salovey și John Mayer. Aceștia au definit EI ca fiind o abilitate învățată de a ne percepe, înțelege și exprima cu exactitate sentimentele și de a ne controla emoțiile astfel încât acestea să funcționeze pentru noi, nu împotriva noastră.

Indiferent de definiția la care ne raportăm, inteligența emoțională este despre:

  • A conștientiza cum te simți tu și cei din jurul tău și a ști ce să faci în legătură cu aceste sentimente;
  • A-ți da seama când te simți bine și când te simți rău și cum să ajungi de la rău la bine;
  • A realiza că dispui de toate aceste abilități emoționale și a te folosi de ele pentru a rămâne pozitivi și pentru a maximiza fericirea și starea de bine pe termen lung.

De ce este inteligența emoțională  atât de populară?

În timp ce Salovey și Mayer ne-au dat prima teorie a inteligenței emoționale și au inventat conceptual de Inteligență emoțională = EI (Emotional Intelligence), lucrarea lui Daniel Goleman din ‘96 și ‘98 a pus într-adevăr “emotional quotient = EQ” pe harta organizațională. Motivele acestei popularități includ:

Aceste tranformări au condus la redefinirea a tot ceea ce înseamnă succes, să ai succes în profesia ta, și mai exact:

Nu este important doar ceea ce facem, ci și cine suntem;

Focusarea pe performanță, în special în ceea ce-i privește pe lideri;

Verbalizarea cu ușurință a emoțiilor.

După cum arată modelul, pentru a deveni inteligent din punct de vedere emoțional trebuie să-ți dezvolți atât inteligența intrapersonală, cât și cea interpersonală. Adesea, unele trăiri interioare sunt ascunse de conștiința noastră.

Inteligența emoțională îți permite să accesezi aceste informații, ajutându-te să afli anumite răspunsuri și să identifici “butoanele fierbinți”: acele credințe și valori de bază care, dacă sunt forțate, determină un răspuns rapid, declanșând o emoție ce te propulsează în acțiune, fie bună sau rea. 

Cum să-ți identifici răspunsurile emoționale

Ajustează-ți “simțurile!”

Cum poți face acest lucru? Prin a începe să acorzi atenție la ceea ce vezi și auzi concret, nu la ceea ce crezi că auzi sau vezi. Convingerile, valorile și regulile funcționează ca filtre, denaturează și șterg ceea ce altfel ar putea fi informații importante. Nu de puține ori se spune că: “Vedem doar ceea ce vrem să vedem!”.

Intră în contact cu propriile sentimente și emoții! Identifică modul în care acestea îți influențează comportamentul. 

În psihologie a existat o întreagă dezbatere despre natura exactă a unei emoții. O emoție poate fi văzută ca fiind formată din patru elemente:

Ce credem noi.Interpretarea noastră dată evenimentelor generează un anumit răspuns emoțional sau un anumit gând?

Ce simtim noi.O etichetă pe care o folosim pentru a descrie o anumită stare.

Cum reacționează corpul nostru. Bataie de inimă, senzație de tensionare.

Cum ne comportăm. Fuga sau evitarea, lovirea sau îmbrățișarea unei alte persoane.

Este știut faptul că o emoție nu este doar un răspuns fizic automat la o situație, ci interpretarea noastră despre acea situație. Deci putem spune că sentimentele și emoțiile ne declanșează comportamentele. 

Cunoaște-ți bine obiectivele!

Scopurile noastre sunt ceea ce ne impulsionează să acționăm, fie că sunt pe termen scurt , mediu sau lung. La fel ca și în cazul sentimentelor, dorințelor sau intențiilor noastre, acesta nu sunt întotdeauna evidente celorlalți. Valoarea conștientizării obiectivelor constă în faptul că putem utiliza aceste informații pentru a ne ajuta să dezvoltăm strategiile necesare pentru a obține ceea ce într-adevăr ne dorm.

3 lucruri de ținut minte

Dă crezare comportamentului tău

Când suntem entuziasmați de ceva anume, este pentru că vrem să o facem. Dacă întârzâi să începi un lucru sau eviți o sarcină, întreabă-te dacă este ceva ce vrei să faci cu adevărat. Ascultă-ți răspunsul și respectă-ți comportamentul. Acest lucru ar putea dezvălui adevăratele tale intenții. 

Ai încredere în sentimentele și emoțiile tale

Când te simți fericit, mulțumit sau mulțumit într-o anumită situație, probabil că ești în aliniere cu sinele tău interior și exterior, faci ceea ce vrei să faci (= congruența). Dar, dacă ați fost de acord să faceți ceva și vă simțiți resentimente, este posibil ca intenția voastră inițială să fie în conflict cu un anumit scop. De exemplu, în scenariul cu membrii echipei dvs., este posibil să fi fost de acord să ajutați, dar să începeți să vă simțiți supărat la mai multe cereri. În acest caz, intenția voastră reală a fost să spuneți nu și să vă concentrați asupra a ceea ce ați vrut cu adevărat să faceți.

Fii onest cu tine insuți

De exemplu, ai ajuns în situația în care ai fost promovat într-o funcție nu tocmai râvnită, dar ai acceptat deoarece este pur și simplu o oportunitate de a-ți impresiona colegii și /sau prietenii sau familia. De ce ți-ai ascunde adevăratele sentimente în raport cu această situație?

Află cine ești, de unde vii și de ce te afli “aici și acum”! Acest exercițiu de sinceritate îți poate oferi harta pentru a-ți găsi calea către inima ta. Amintește-ți, dacă nu știi unde mergi, s-ar putea să ajungi în altă parte!

Share this Post